Press

COSI FAN TUTTE, Skånska Operan
"Av kvinnorna måste Eva-Lotta Ohlsson framhållas för sina krävande men väl bemästrade arior"
Lage Olsson, Barometern - OT 24/7-14

"En sångare som låter Mozart kyssa en dokusåpa måste ge sig hän. Bland de tävlande är Eva-Lotta Ohlssons lyriska Fiordiligi den som bäst lyckas öppna upp såväl gestik som klang, i botten och på höjden."
Anna Svensson, Sydsvenskan 7/7-14

KÄRLEKSDRYCKEN, GöteborgsOperan
"Omnämnas måste också sopranen Eva-Lotta Ohlssons mjukt välklingande Gianetta."
Åsa Mälhammar, Tidskriften Opera no.1 2014

SKÅNSKA OPERANS JUBILEUMSKONSERT, Malmö Konserthus
"Bland stjärnstunderna återfanns Eva-Lotta Ohlssons Rosenaria, den rörde verkligen"
CarlHåkan Larsén, Sydsvenskan 24/11-13

PETERS BRYLLUP, Copenhagen Opera Festival
"Den tyska barockensemblen L´arte del mondo under ledning av Werner Erhardt spelade träigt habilt, men det sjöngs bra, inte minst av flera svenska sångare, bland annat Eva-Lotta Ohlsson"
Lennart Bromander, Tidskriften Opera no.4 2013

MY FAIR LADY, Skövde Stadsteater
"Operasångerskan Eva-Lotta Ohlsson briljerar i rollen som blomsterflickan Eliza med båda sång och skådespel."
Lisa Bring, SN 22/10-12

"Eva-Lotta Ohlsson är ett proffs i varje detalj. Hon sjunger bra och spelar sin Eliza så att de mest förhärdade kritikerhjärtan veknar. Och hennes skiftande mellan bonnig schåardialekt och överklassdiktion fungerar på ett kul sätt."
Bo Borg, www.zenitkultur.com 22/10-12

THE RAPE OF LUCRETIA, Vattnäs Konsertlada
"Manskören är den största rollen, skriven direkt för Peter Pears, och Göran Eliasson tar med stor pondus omedelbart kontroll över publiken, snart hjälpt av sin likaledes starka feminina motpart Eva-Lotta Ohlsson."
Bo Löfvendahl, SvD 16/7-12

"För den mest rörliga dramatiken står Göran Eliasson som hypnotiserar med en spöklik röst och näst intill psykotisk blick, bra matchad av Eva-Lotta Ohlssons innehållsrika röst som Female Chorus."
Jennie Tiderman, DT.se 15/7-12

TROLLFLÖJTEN, GöteborgsOperan
"Pamina (Eva-Lotta Ohlsson) var den sångliga höjdpunkten."
Magnus, www.krinein.no 11/6-12

SICKEN TYKEN TID, Revy i Stenhammarsalen Göteborg
"Eva-Lotta Ohlsson bidrar med energi, komisk begåvning och fin sång, inte minst i sin tolkning av Bette Midlers The Rose. Balladen ingår i en rörande hyllning till kollegan och vännen Lasse Brandeby som skulle ha varit med i uppsättningen."
Johan Lindqvist, GP 22/2-12

LA BOHÈME, GöteborgsOperan
”Musetta tolkas briljant av Eva-Lotta Ohlsson. Denna sopran sprudlar av liv och karaktären känns mycket trovärdig.”
Thorvald Pellby Pettersson, SR Radio Sjuhärad 28/4-10

THAïS, GöteborgsOperan
”Birollsinnehavarna gör ett mycket gott arbete för att skapa ramen där huvudrollerna kan agera. Två unga röster som jag definitivt vill höra mera av i framtiden är sopranen Eva-Lotta Olsson och mezzon Erika Sax. I sina roller som erotiska prästinnor i Thaïs hov känns de vitala i sin ungdomliga friskhet och med röster som bådar mycket gott för framtiden.”
Björn Ekblom, Kulturbloggen.com 5/3-10

JULKONSERT, Cassels Konserthus i Grängesberg
”Sopranen Eva-Lotta Ohlsson var en angenäm bekantskap. /.../Ohlssons diminuendo var en njutning. Det är också Ohlssons förtjänst att konserten slutar med ett utropstecken. Diktion, känsla och röstbehandling är utsökt i Sibelius Julvisa. En mycket bestämd, stående publik kräver extranummer efter Adams Julsång.”
Jens Runnberg, DT 14/12-09

TROLLFLÖJTEN, GöteborgsOperan
”Men låt mig börja med det livskraftiga, som glimtar fram i enskilda prestationer. Dit hör Papagenos duett med Eva-Lotta Ohlssons Papagena, en flicka med skinn på näbben som likt de övriga kvinnorna i Bergqvists tolkning vet att ställa krav på den hon ska bygga bo med.”
Sofia Nyblom, SvD 1/11-09

”Papagena (kaxigt roliga Eva-Lotta Ohlsson) har en skön kravlista med villkor för jämlikt äktenskap med Papageno.”
Gunilla Brodrej, GT 29/11-09

JENNY LIND-STIPENDIAT 2009
”För ett framförande präglat av vokal klangskönhet och expansion, förenat med moget artisteri”
Ur Juryns motivering

”Eva-Lotta Ohlsson har en mogen, smidig och välartikulerad stämma, föredömlig textning och ett sceniskt utspel av högsta kvalité. Hon behöver inte begränsa sitt repertoarval, ingen genre tycks vara främmande för henne. /.../ Hon kommer att gå långt, om hon har tillräckligt med armbågar. Begåvningen, den har hon!”
Richard Berg, Eskilstuna Kuriren 20/7-09

“Ohlsson´s vocal performance was particularly impressive when she sang ”Song to the Moon” from Rusalka by A. Dvorák and ”Je veux vivre” from Romeo and Juliet by C. Gounod. She also excelled with pieces by V. Bellini and R. Strauss.”
Susanna, Swedishscene.com 24/6-09

ROMEO&JULIA, GöteborgsOperan
”…människan har en förtrollande röst och dessutom den rätta, flickaktiga utstrålningen som gör hennes Julia trovärdig.”
Liv Landell, GT 30/5-09

FIGAROS BRÖLLOP, Skånska Operan
”Och Susanna!! Eva-Lotta Ohlsson som tjejen heter kommer att gå långt! Mycket långt. En sådan röst. /…/ Hon kunde dessutom agera fullständigt trovärdigt. Vilket är en ovanlig förmåga hos operasångare.”
Kulturnorden.se 28/-08

”…och av den fenomenalt välsjungande Eva-Lotta Ohlsson som ger sin Susanna både bredd, djup och en jordnära ton i både sång och spel.”
Fredrik Fischer, Trelleborgs Allehanda 23/7-08

”…och Eva-Lotta Ohlsson som hans pigga och dådkraftiga Susanna med en välsorterad palett av färger och emotioner i sin vackert skimrande sopran.”
Jan Håkanson, Hallandsposten 15/7-08

”Eva-Lotta Ohlsson, Susanna, var säkerheten själv; välbalanserad i alla avseenden.”
Mikael Ankarvik, Skånskan 10/7-08

”Sopranröster som Eva-Lotta Ohlssons (Susanna) och Bianca Muratagics (Rosina) väntar man sig knappt att fåhöra i en primitiv sommarlada. Deras arior tål att avlyssnas med andlös uppmärksamhet.”
Carlhåkan Larsén, Sydsvenskan 6/7-08

DON GIOVANNI, Operahögskolan
”I denna föreställning är det framförallt de kvinnliga rollinnehavarna som imponerar och tar hem spelet. /.../Eva-Lotta Ohlsson som Donna Anna har den skärpa i klangen och lätthet i anslaget som krävs för att musikens hemligheter skall ge sig till känna.”
Magnus Haglund, GP 18/5-08

FÖRKLÄDD GUD, Göteborg
”...Eva-Lotta Ohlsson har en magnifik stämma.”
Håkan Dahl, GP 11/4-08

FIGAROS BRöLLOP, GöteborgsOperan
”Plus för Eva-Lotta Ohlssons Barbarina som stormar in som en korsning mellan Pippi och Lilla My och med lovande sångresurser.”
Sara Norling, DN 20/3-08

JUBILEUMSKONSERT, ULRICEHEMN 700-ÅR
”Det som bjöds var av allra högsta klass.
Eva-Lotta Ohlsson tog sig med den äran an Rosenarian ur Figaros bröllop.
...Det jag främst fastnade för hos Eva-Lotta Ohlsson var Adeles skratt-aria ur Läderlappen, där hon visade sin stora tekniska briljans.”
Bernt Carlsson, Ulricehamns Tidning 3/1-08

TEATERBÅTEN, Skövde
”Eva-Lotta är ett fynd i huvudrollen. Hon har ett ansikte som kan skifta direkt från ett leende som kan smälta ett isberg till en söt sorg som väcker känslor. Och hon sjunger perfekt”
Bo Borg, Skaraborgs Allehanda 9/10-06

”Den ledande rollen, Magnolia, är snudd på perfekt för Eva-Lotta Ohlsson. Hennes röst är klockren. Och hon kan konsten att växla mellan glittrande lycklig och sorgsen som en tapper och trogen Bambi”
Bo Borg, GP 9/10-06