Orfeus ed Euridice
Eva-Lotta är våren 2014 engagerad som cover för Euridice och Amor på GöteborgsOperan. Denna uppsättning är en produktion som har hyllats av recensenterna, David Radok (regi) och Lars-Åke Tessman (scenografin) har skapat ännu en succé! Solister, kör och dansare leds genom föreställningen av en stadig hand ifrån dirigent Laurence Cummings.
När Orfeus älskade hustru Eurydike dör sörjer han så förtvivlat att gudarna blidkas. Orfeus får lov att gå ner i dödsriket Hades för att hämta tillbaka henne till de levande. Men kärleksguden Amor ställer flera villkor. Med sin sångkonst måste Orfeus beveka dem som vaktar underjordens portar. På vägen upp får han inte se på Eurydike, och han får inte berätta för henne varför. Lyckas han inte, kommer Eurydike att dö på nytt. Under vandringen upp från Hades bönar Eurydike om att Orfeus ska se på henne. Till slut vänder han sig om.
Orfeus och Eurydike är en studie i sorg och tvivel. Ett möte mellan två människor som på ytan har ett kärleksfullt förhållande, men som egentligen varken förstår eller litar på varandra.
Operareformatorn Gluck fyller 300 år 2014. För första gången i detta hus spelar vi en av hans operor, i en produktion med lyxig guldkant. Den sällan spelade Parmaversionen av hans evigt älskade Orfeus och Eurydike skapades i en akt för en soprankastrat med Orfeus roll i ett högre läge än i originalet. Här kommer den att utföras av GöteborgsOperans mezzosopran Katarina Karnéus, som lämnar rollens altläge för sopranens sångrymder. Hennes Eurydike blir den internationella sopranen Kerstin Avemo. Det blir ett spännande återseende av detta par som fick publiken att jubla med sina tolkningar av Romeo och Julia i Bellinis I Capuleti e i Montecchi förra säsongen. Amor sjungs av Mia Karlsson.
Det konstnärliga teamet, med vår husregissör David Radok i spetsen, har ett långvarigt förhållande till vårt operahus och vår publik. Efter framgångarna med Dvořáks Rusalka är förväntningarna höga på ännu en svindlande magisk uppsättning av tidlös mytologi. Dirigenten och barockexperten Laurence Cummings har tidigare besökt oss med Händeloperorna Julius Caesar och Alcina. Mot denna uppsättning riktas också internationella ögon, eftersom vi som första operascen i världen använder den nya källkritiska utgåvan av Parmaversionen.